onsdag den 16. maj 2018

Finderberetning: Stendrossel

I går, 14. maj besluttede jeg at køre en aftentur til Albækvej. Det er en stor åben ”ådal” midt i Hemmed Plantage der er gennemskåret Gjerrildbanestien. Jeg havde fået SMS fra Rasmus Due Nielsen, at de havde set aftenfalk og lærkefalk i Gjerrild, og jeg tænkte, at det kunne være en lokalitet hvor de fouragerede. Vel ankommet så jeg en lille rovfugl på en pæl et par kilometer væk. Gik hele vejen langs stien til den anden ende, blot for at konstatere, at det var en tårnfalk. Da jeg kom tilbage, ville jeg egentlig gå op til bilen, men gik i stedet den anden vej, da jeg havde set en rødrygget tornskade. Fik et par middelmådige billeder af den og begav mig mod bilen for at køre hjem. På et fodboldmål udenfor ejendommen, så jeg et rødt/orange stykke plastic eller en bold, og da jeg satte håndkikkerten til øjnene, fløj ”bolden” ca. 20 m væk og satte sig i et stynet lindetræ. Et hurtigt kig i håndkikkerten gjorde det klart, at her skulle tages billeder. Jeg fotograferer med digiscoping, og fik hurtigt sat teleskopet på benene, og fik taget en del billeder. Nu gentog historien sig, fra dengang jeg fandt østlig husrødstjert: Jeg vidste ikke hvad det var for en fugl, men var klar over at det var noget helt særligt. Som birder vil jeg betegne mig selv som flittig fremfor dygtig. :-) men jeg har ikke brugt meget tid på at sætte mig ind de mere eksotiske arter, dem er der jo alligevel ikke så stor chance for at se. Endnu en fordel ved digiscoping er, at man kan sende billeder pr. SMS forholdsvis nemt og hurtigt. Fik sendt et billede til RDN som jeg vidste, var i Gjerrild. Ringede ham umiddelbart op på den ene telefon, mens jeg tog billeder med den anden telefon. Han svarede ikke!!! Fik komponeret en SMS til Jørgen Staarup Christensen, og sendt den også. Han tog heldigvis telefonen, men havde ikke set SMS endnu, så vi aftalte at han ville ringe tilbage. Det gjorde han efter meget kort tid, og jeg kunne nu få at vide, at det var en stendrossel jeg stod og kiggede på, og at den var pissesjælden. Vi aftalte, at jeg prøvede at fastholde fokus på fuglen, og få taget en masse billeder. Imens kontaktede Jørgen de af folkene fra Gjerrild-gruppen, som kunne tænkes at være i nærheden. Det første billede tog jeg kl. 20.24 så der var ikke længe til solnedgang. Fuglen var nu væk, og jeg blev ringet op af Kent Olsen som var på vej. Rasmus var den første på pletten, og fuglen var nu igen væk efter at have poseret på tagryggen af stuehuset. Kort efter ankom Kent og derefter Anders og Carsten fra Grenå. Det lykkedes at genfinde fuglen og alle så den. Stephan og Flemming nåede desværre ikke at se den, ærgerligt.

Kl 20.39 tog jeg det sidste billede, og jeg fik senere en halvknotten meddelelse på messenger om hvorfor jeg først havde udmeldt den kl 20.50. Jeg synes egentlig det er ganske godt gået, at JSC sørgede for at få den på birdalarm 11 minutter efter det sidste billede var taget, og jeg fik lavet et midlertidigt opslag på Fugle i Østjylland med billede, mens vi stod uden for lands lov og ret, og jeg har ikke engang selv birdalarm.

Inden vi gik hjem, talte jeg med grundejeren, som var vældig interesseret, og sagde at vi gerne måtte gå rundt næste morgen, bare vi var stille da de havde et tvillingepar som de gerne ville have til at sove lidt længere end til kl 04. Det fik jeg kommunikeret ud på Facebook, og det så ud til at alle overholdt det, tak for det.

Kl 04.30 næste morgen var flere håbefulde birdere mødt op for at se piphans, mange havde kørt langt, desværre forgæves.

Endnu engang har jeg lært, at som ”ikke hardcore” birder, gælder det om, at få taget en masse billeder, og derefter at få delt nyheden så hurtigt som muligt, så så mange som muligt får lejlighed til at se vidunderet.

Jeg var egentlig ikke i superhumør da jeg tog til Albækvej. Det var jeg da jeg tog hjem. Se evt Kent Olsens beskrivelser og video på: BirdsDK

*John Mortensen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar