lørdag den 21. oktober 2023

Toplærke 13. august ved Gjerrild Nordstrand Øst (JSC)

Hørte noget "forsigtigt" lærkeagtigt sang mod øst i modlys, bedst beskrives som fire-fem hurtige, rene, melodiske korte strofer (lidt op-ned), en sekvens som blevet gentaget med få sekunders mellemrum. Tydeligvis noget lærke, men blødt og ikke så ”eksplosivt” om sanglærke. Og denne "sang" kunne høres hele tiden. 

Bliver derfor super alert, da det lød meget atypisk. Mindede mig lidt om noget korttået lærke-noget, som - når jeg har hørt den i Sydeuropa - synes altid det været ret korte lavmælte sekvenser, gentaget, dog altid mere lærkepludrende, men vel + 5 år siden sidst jeg er stødt på denne (sidst i Portugal) …Tænkte i første omgang at jeg nok bare ikke kendte alle variationer denne art har. Og var slet ikke på Toplærke (som jeg også huskede som mere lærkepludrende, og ikke blot fire-fem rene toner, men jo mange år siden den var almindelig).   

Finder fugl 50 m oppe, en lille lærke, første sek, Hedelærke ?, nej sang og form (med hale) passer overhovedet ikke, synes fuglen er umiddelbar bogfinke-stor og ser meget hvid underside og tænker straks: ”Her skal tages billeder”. Men kan ikke finde fuglen i søger, før den er forbi, så får - som vanligt - kun dårlige billeder bagfra..

Billeder viser på visse billeder fint feltindtrykket af en ”lille lærke”, men for tyk (rund) til korttået og for lang næbbet (ikke bemærket i felten). Jeg sendte fotos til KO + RDN som grundet form 100% kan afvise korttået, men Toplærke ?   

RDN nævnte at Toplærke kan virke lille i felten; men helt ærligt ikke noget jeg selv har tænkt om Toplærken;  var jo en almindelig fugl i 1980’erne i min hjemby, men de seneste mange år kun set ved Middelhavet, og egentlig aldrig tænkt denne som "en lille lærke". 

Lyttede efterfølgende mange Toplærke kald i gennem på Xeno Canto. Og kunne godt finde optagelser (kald)  som lignede, om end ingen der var perfekte. 

Havde derfor egentlig ikke tænkt mig at gøre mere ved lærken indtil lidt korrespondance med et par feltfolk, som mente de på foto kunne se det var en Toplærke. Flere karakterer - lave tyngdepunkt på kroppen og bredvinget (en pro-karakter) - pegede i retning af denne. 

Da disse karakterer kunne bekræftes af fotos i bogen Flightidentification of European passerines, en bog som Jonas havde på hylden, fik fuglen en chance og blev sendt til SU (er lokal SU-art). 

Anede ikke der var/er så markant jizz forskel på Toplærke vs andre lærker i flugt. Arten var jo almindelig tidligere og har aldrig brugt tid på at nærstudere denne. Så var komplet uforberedt.

Fundet er nu godkendt og det var nok fuglen fra Fornæs (25. juli) som stadig var området.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar