lørdag den 24. oktober 2020

Gjerrild Nordstrand Øst 23. - 25. oktober

 


Gråsejler, Nordstrand Øst. 23. oktober. Fotos: RDN

Fredag 23. oktober (RDN)

Ankomst torsdag aften til sommerhuset med pæne forventninger til de næste dage grundet varme og svage, sydlige vinde. Ankom lidt sent på morgenobsen, men der var stadig pænt gang i alketrækket. Småfugletrækket blev ikke dækket så godt, da der var pænt med arter og antal over havet. 

Kl 9.31 har jeg lige sluppet en alkefugl, som desværre forblev ubestemt, da jeg kigger op fra skopet og til min store overraskelse ser en sejler flyve rundt et stykke oppe. Hurtigt får jeg fundet kameraet og får taget nogle ubrugelige billeder – dagen er mørk og grå. Jeg får dog kameraet indstillet til forholdene og får lidt flere billeder af fuglen. Jeg ser den dog ikke meget mere end et minut og så forsvinder den mod sydøst og over gården/fyret. Jeg kan ikke bestemme sejleren ud fra kamera-displayet og jeg tænker, at den nok er væk. Kl 9.54 opdager jeg dog igen en sejler mod sydvest over sommerhusområdet. Den fouragerer mens den kommer tættere og tættere på. Til sidst fouragerer den langs kystlinjen og jeg får taget nogle flere billeder. Jeg er stadig overhovedet ikke sikker på bestemmelsen, men jeg vurderer at jeg hellere må få adviseret de lokale ornitologer. 

Jeg er kommet afsted uden mobil, så jeg må tilbage til sommerhuset. Her får jeg affotograferet mit kameradisplay og sendt til den lokale Gjerrild-gruppe, hvorefter jeg returnerer til obsposten. Jeg ser dog ikke sejleren mere igen. Tilbage i sommerhuset får jeg endelig billederne overført til computeren og sendt til forskellige mennesker. Flere er positive, men få tør sige noget skråsikkert. Jeg sender derfor en lang række billeder til Hans Larsson og får et positivt svar tilbage. FEDT! Dagen byder udover Gråsejler - som er første fund fra Gjerrild - også på gode arter som, Nordisk Lappedykker og Søkonge. Meget fornemt efter østjyske forhold.



Gråsejler over Bentevej, Nordstrand Øst. 24. oktober. Fotos: RDN


Lørdag 24. oktober (RDN) 

Lørdag morgen og igen en lidt sen ankomst til obsposten. Anders Rasmussen er dog allerede pp og han melder om meget intenst træk af Alke. Flokke på op til >100 fugle kom jævnligt forbi på en nogenlunde afstand. Vi får kort diskuteret sejleren og jeg beslutter mig for at holde øje med baglandet. Småfugletrækket er dog begrænset, men det er jo efterhånden også sent på sæsonen. 

Ved ti-tiden er jeg i gang med at tjekke nogle sortænder, da jeg ser en sejler langt ude over vandet. Jeg prøver forgæves at guide Anders ind på retningen, men han ender med at få fuglen i mit skop. Han ser den dog kun kortvarigt inden den forsvinder for ham og vi kan ikke finde den igen. Den er dog også alt for langt væk til noget brugbart, men vi var enige om, at den havde retning mod land. Mon gårsdagens Gråsejler stadig var i området? Vi ser dog ikke mere til sejleren, men må nøjes med Nordisk Lappedykker, Søkonge, Lapværling, Skovsneppe og næsten 15.000 Alke (ny dags-max for Gjerrild). Ikke helt skidt. 

Vejret bliver en flot en af slagsen og både AR og jeg er ude stort set hele dagen, om end det ikke var effektiv birding. Sidst på eftermiddagen er jeg lige færdig med at ordne kartofler, da AR ringer med en sejler over svigerforældrenes sommerhus. Han har endnu hverken set den i kikkert eller fået billeder af den! Jeg skynder mig derover og sammen ser vi nu sejleren fouragere i et forholdsvis konstant område over sommerhusene/campingpladsen. På vej derover får jeg adviseret et par stykker, således at vi ikke skal bruge for meget tid på det under obsen. Sejleren ses ret godt, men der er ikke så meget lys og gøre godt med, men hvad vi kan se fra vore kameradisplays tyder på en Gråsejler, mest sandsynligt gårsdagens fugl. Ca. 1745 forsvinder sejleren mod øst med endnu en sejler! Grundet afstand og lys er det ikke muligt at se nogle kendetegn på fugl. nr. 2. Grundet den lange observationstid når flere østjyske birdere frem og se fuglen. 

Med Skovsneppe, Lapværling og ikke mindst Gråsejler kom Gjerrild Nordstrand Øst op på 223 arter for 2020 – ny rekord og vel en der bliver svær at slå? Der er endda stadig et par stykker mere, der kan nås inden 2020 rinder ud. I alt er 229 arter registreret ved Gjerrild samlet i 2020.

Typisk alkefugleflok træk. Nordstrand Øst. 25. oktober. Foto: JODK

Alk. Nordstrand Øst. 25. oktober. Foto: JODK

Pænt med Rider i dag. Her 1K Ride. Nordstrand Øst. 25. oktober. Foto: JODK

Blå Kærhøg, Gjerrild, Batterivej. 25. oktober. Foto: JODK

Søndag 25. oktober (JODK) 

Vejret var gråt med hård vind fra syd (10m/s), regn/småregn fra sidst på formiddagen. Observatører JSP, RDN, UEM, LP, JDK +2

Alketrækk med høj intensitet fra morgenstunden. Kl 08.30 allerede 8500 Alke i bogen. Samlet endte dagen på 10.150, hvilket er en meget flot alkedag ved Gjerrild. Ingen stor artspredning, men flere fine indslag i det stærkt kaotiske alketræk, bl.a. Søkonge 1, Tejst 5, Fløjlsand 80, Lomvie 1T+1R, Havlit 1R og Ride 4 R+36T.

Målet for alle var dog at se/gense gråsejlerne fra de to forrige dage. Det lykkedes......næsten. Kl 10.30 opdagede JDK en sejler langt ude over vandet lige ud for obsposten. Den kom langsomt nærmere og lidt under halvdistance, der blev den desværre og kom aldrig tættere på. Den fouragerede i små 10 min, hvor den både var helt nede i Alkeflokkene og senere højt oppe i skyerne. En højst besynderlig obs, idet det regnede og blæste kraftig, Hvorfor lå den helt derude fouragerede. Til sidst trak den længere ud over havet og gik mod vest i retning af Stavnshoved. En tyk sejler, men vi kunne ikke se afgørende karakteristika. Vi blev hængende lidt i håb om at den kom forbi igen, men nej. Dog en trøst, at den kun anden Lapværling for Gjerrild Øst trak lige hen over obsposten op ad eftermiddagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar